Bio

”Att spela musik är ett underbart sätt att umgås på. Det är nog det bästa jag vet. Utan alla jam vet jag inte hur jag skulle ta mig igenom den mörka vintern eller hur jag på ett bättre sätt kan uttrycka min eufori när sommaren kommer med sina ljusa nätter.”
Musik spelar en viktig roll i vardagslivet för Anna Lindblad och det har den alltid gjort. Hon visade tidigt ett stort intresse för svensk folkmusik. Hon växte upp i en familj där musik och dans var ett självklart inslag i vardagslivet. Det kunde vara allt från en stilla vals eller polska i köket, allsång på familjekalas till danskvällar och folkmusikfestivaler.
”Jag började spela fiol när jag var 9 år.” säger Anna. ”Då var min största önskan att få spela till dans.” ”Jag gjorde ju nästan aldrig läxorna från Kulturskolan, jag tyckte det var mycket roligare att sitta vid skivspelaren och lära mig låtar från mina föräldrars digra folkmusiksamling. Det var så mycket bättre melodier och ett uttryck jag verkligen kunde identifiera mig i.” fortsätter hon.

När Anna var 12 år började hon delta i ett sommarläger i hemtrakterna utanför Göteborg. ”Låtar på Västgötska” blev en fantastisk upplevelse och en stor anledning att fortsätta med fiolspelet.
”Detta var egentligen första gången jag på riktigt träffade folk i min egen ålder som spelade folkmusik. Jag var ganska ensam om det tidigare. Här fick jag vänner för livet och blev en del i ett sammanhang som ju betyder så mycket i den åldern”
På denna kurs träffade hon för första gången musikern och pedagogen Hans Kennemark, en fiolspelman som skulle betyda mycket under tonåren.
”Han lärde mig så otroligt mycket! Inte bara om fiolspel utan om musikalitet i stort. Han pratade mycket om känsla och kontroll, ton och närvaro. Hans inställning till musik och musikerskap kände jag mig helt hemma i.”
Anna studerade på Hvitfeldtska Musikgymnasiet innan hon gick vidare till Visingsö folkhögskola/Folk High school i Brighton, England och sedan Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hon hade den stora förmånen att studera för storspelmän som Ellika Frisell, Mikael Marin, Sven Ahlbäck och Siobhan Peoples (under ett utbytesår på Irland).

2003 blev Anna tilldelad den hedersamma titeln Rikspelman för ”traditionsmedvetet och klangfullt spel av västgötalåtar” men är nu lika hemma i traditionsmusiken från Québec i Kanada och folkmusik från de brittiska öarna. Hon tror att det beror på att hon alltid sökt nya musikalsika uttryckssätt. Detta är inte minst tydligt genom hennes många resor till Quebec i Kanada och hennes utbytesår på Irish World Academy of Music and Dance i Limerick, Irland.
”Jag har alltid varit intresserad av och, på något vis, full av beundran för det jag inte behärskar. Jag tror inte att det finns något rätt eller fel inom musik, men det har funnits en stark drivkraft mot att behärska olika former av musikaliskt uttryck, speciellt från dom traditioner som jag känt en stark samhörighet till och kärlek för, som till exempel folkmusiken från Quebec.”
Denna längtan att söka nya uttryckssätt och hennes nyfikenhet och öppenhet har resulterat i ett flertal stipendier, både från Kungliga Musikhögskolan, från Kungliga Musikaliska Akademien och från Konstnärsnämnden.

Det märks tydligt att dans varit en viktig beståndsdel under Annas uppväxt, precis som musiken. Hennes fiolspel är svängigt och kraftfullt.
”Det har alltid varit kvaliteer som jag tycker om, att spela tydligt och kraftfullt, precis som man behöver göra på ett svettigt och stojigt dansgolv.” säger hon.

Anna är lika gammaldags som nyskapande och med en nick mot traditionen driver hon sin musik vidare med sig framåt när hon låter alla influenser och musikaliska intressen smälta samman till något eget.
”Musik har definitivt varit en röd tråd genom mitt liv och det tror jag att den alltid kommer att vara.”

Förutom att vara en flitigt anlitad spelman för danskurser och workshops spelar hon i folkpopbandet LYY, svenska Americanabandet Lily Mountain Band, trion Pelios och sitt eget band; Lindblad & Co. Hon har också ett flertal andra sammarbeten och projekt så som duon med norska durspelaren Hilde Fjerdingøy och folkpartybandet FAB, Folk All-in Band. Hon har även sammarbetat ett flertal gånger med den amerikanska stepdansaren Nic Gareiss och är medlem i festivalbandet the Epic Swedish Allstars.

Läs mer om detta under Band-fliken.